Czy wiesz, że ludzi zaliczani do tzw. pokolenia X, charakteryzuje ogromny stres towarzyszący wykonywaniu pracy? Depresja, poczucie odizolowania, obawa przed zwolnieniem – to tylko niektóre z objawów towarzyszących nadmiernemu stresowi. Jak sobie z tym radzić? Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą nie tylko pokoleniu X, ale wszystkich pracownikom przywrócić zdrowy balans życiowy-zawodowy. Wszystko na podstawie wyników niedawno przeprowadzonego badania, które wyjaśnią, w jaki sposób stres wpływa na różne pokolenia.

Pokolenie X się stresuje, a Millenialsi przyjmują wszystko na luzie?

Poziom stresu w pracy determinowany jest przez kilka głównych czynników. To między innymi stawiane nam wymagania, kultura miejsca pracy, to, co akurat dzieje się w naszym życiu poza pracą i to, czy posiadamy narzędzia, które pomagają nam radzić sobie z codziennym napięciem. Najnowsze badanie przeprowadzone przez LinkedIn Learning wykazało, że każde pokolenie może odegrać swoją rolę w tym, jaka atmosfera panuje w biurze i jaki jest ogólny poziom stresu. I chociaż wszystkie trzy dominujące obecnie w miejscu pracy pokolenia – millenialsi (niebieski), pokolenie X i ludzie z ery wyżu demograficznego (szary) – doświadczają wysokiego poziomu stresu, to właśnie pokolenie X wychodzą na przód tej nieprzyjemnej tabeli (pomarańczowy).

Biorąc pod uwagę, jak wiele mówi się w mediach i publikacjach o Millenialsach i stresie – o ich relacji z mediami społecznościowymi, trudności w znalezieniu pracy w swoich dziedzinach i walce o to, aby pozwolić sobie na zakup domu – to zaskakujące, że to właśnie ta grupa znalazła się ich na dole listy. Zdaniem twórców badania – którzy zebrali odpowiedzi od 2483 specjalistów – ma to wiele wspólnego z ich znajomością technologii.

X-y boją się technologii, a Millenialsi… zbyt dużych możliwości

Wśród najczęstszych przyczyn stresu wśród pokolenia X-ów badanie wykazało obawę o przyszłość swojej pracy. Może to wynikać z coraz częstszego wykorzystywania sztucznej inteligencji i tego, jak szybko pod jej wpływem zmienia się wiele branż. Dane z badania pokazują, że członkowie pokolenia X są mniej skłonni do nauki nowych technologii i wdrażania zmian – w przeciwieństwie do Millenialsów. Dla nich z kolei stres wynika z potrzeby odkrycia poczucia celu, a także zbyt szerokich możliwości uczenia się i rozwoju w porównaniu z poprzednimi pokoleniami.

Im dłuższa praca tym większy stres?

Badanie wzięło pod lupę także poziom stresu związany ze stażem pracy. I choć niekoniecznie istnieje bezpośredni związek między wiekiem, a wyższą rangą w pracy, badania wykazały, że ludzie zajmujący najwyższe stanowiska mają większe doświadczenie. A z tym wiąże się również większy stres. Badanie nie przyniosło niespodzianek: wykazało, że ​​osoby na poziomie kierowniczym są najbardziej narażone na obciążenie stresem, zaraz za nimi znajduje się kierownictwo średniego szczebla.

Oprócz danych ankietowych eksperci z LinkedIn Learning również podjęli pewne kroki, które każdy pracownik (na dowolnym szczeblu organizacji) może podjąć, aby w prosty sposób obniżyć napięcie i poradzić sobie ze stresem. Oto najważniejsze z nich:

Naucz się mówić: NIE

 

 

Niby proste, ale… czy na pewno? To duże obciążenie pracą jest główną przyczyną stresu, a okazuje się, że wiele pracowników mając na sobie wiele zadań, nie jest w stanie odmówić szefowi czy współpracownikom przekazania dodatkowych prac. Ważne jest więc, aby nauczyć się mówić „nie” – i to zarówno w pracy, jak i poza nią. Według Dave’a Crenshawa, instruktora LinkedIn Learning, przyjmując na siebie mniej obowiązków, będziesz w stanie skuteczniej wykonywać swoją pracę, a przecież o to właśnie chodzi – robić swoje i robić to dobrze.

Problem polega na tym jak odmawiać w grzeczny, a zarazem stanowczy sposób? Świetnym początkiem do nabrania nawyku odmawiania jest poranne tworzenie listy priorytetów na dany dzień. Dzięki takiej liście szybko zdecydujesz co jest ważne, a co można odłożyć na dalszy plan. Lepsza organizacja = mniejszy stres. Po kilku tygodniach tworzenie listy stanie się naturalne, a Ty w prosty sposób będziesz mógł uzasadnić swoją odmowę, przedstawiając listę spraw z pierwszeństwem załatwienia.

Potrzebujesz więcej czasu do namysłu? To jak najbardziej OK!

 

Niezależnie od stażu pracy czy tego z jakiego jesteś pokolenia możesz nadal zastanawiać się nad celami i kierunkiem swojej kariery. Badanie LinkedIn wykazało, że próba znalezienia celu i wywierana przez otoczenie presja – zwłaszcza dla młodszych ludzi – jest ogromną przyczyną stresu.

Kluczem do rozwoju osobistego, jak i kariery jest nie tyle robienie wielkich, spektakularnych kroków do osiągnięcia celu, a systematyczne wprowadzanie drobnych zmian. Aby to zrobić, nieustannie zadawaj sobie pytania o to, co doceniasz, a czego nie lubisz w swojej obecnej pracy. Certyfikowani instruktorzy LinkedIn Learning – Elizabeth Elizabeth i Lisa Earle McLeod radzą, aby tworząc listę kroków być jak najbardziej konkretnym. Ta metoda pomoże Ci poznać samego siebie, a tym samym przybliżyć Cię najpierw do zrozumienia, a następnie osiągnięcia celu.

Poznaj i dopasuj się do biurowej “polityki”

 

Polityka, a może bardziej zwyczaje i atmosfera panujące w miejscu pracy w ankiecie LinkedIn pojawiały się w czołówce stresogennych czynników. Czy to oznacza, że nie masz wpływu na otoczenie,w jakim pracujesz i nic nie możesz z tym zrobić? Oczywiście, że nie! Boimy się tego, czego nie znamy lub nie rozumiemy. Dlatego warto poznać wewnętrzne mechanizmy, tradycje i zwyczaje firmy jak najlepiej i nauczyć się w nich poruszać.

Dobre jedzenia = dobre samopoczucie

W pełni zgadzamy się z ekspertami z LinkedIn Learning, a ze swojej strony proponujemy jeszcze jeden, tym razem raczej doraźny sposób na złapanie dystansu do pracy i biurowy relaks. Dobry lunch :)! Smaczny, ciepły, a przede wszystkim zdrowy posiłek z ulubionej knajpy z pewnością poprawi twoje samopoczucie, pomoże nam się zregenerować i odzyskać siły po ciężkim poranku. Oprócz tego lunchowe spotkania to świetna okazja na nawiązanie relacji ze współpracownikami i wczucie się w klimat otoczenia.

A jakie są Wasze sposoby na radzenie sobie ze stresem?


Źródło: thriveglobal.com